11kW & 35kW

11 kW Sinds 19 januari 2013 zijn de nieuwe rijbewijsregels in gegaan en moeten nieuwe motorrijders onder de 24 jaar beginnen met het A1 rijbewijs als ze 18 of 19 jaar zijn. Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren. De oudere 125cc 2 takt motoren hebben ongeveer 30pk vermogen en dit is teveel vermogen. Latere modellen waren geknepen naar 11kW/15pk en vooral op de Belgische markt te vinden voor de automobilisten die met het B-rijbewijs een 125cc mogen rijden. Electrische motoren en motorscooters mogen met het A1 rijbewijs bereden worden. Deze hebben geen cilinderinhoud, maar een nominale vermogensafgifte die overeen kan komen met een 125cc motor. Het koppel is echter vaak een stuk groter en ben je dus erg vlot weg bij het verkeerslicht. Niet alle elektrische motoren zijn geschikt voor A1, dit was alleen in de beginperiode zo. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud (dit is niet opgegeven door de rijksoverheid), maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben om gebruikt te mogen worden met het A1 rijbewijs. Na 2 jaar 125cc te hebben gereden, of als je tussendoor 20 jaar bent geworden, mag je een praktijkexamen afleggen om aan het A2 rijbewijs (35kW) te komen. Met dit A2 rijbewijs mag je nogmaals 2 jaar rondrijden, om vervolgens nog eenmaal het praktijkexamen te doen voor vol vermogen motoren, voor je uiteindelijk op zware motoren mag rijden. Ja, het is tegenwoordig vrij omslachtig. Sinds de directe instroming vanaf 20 jaar voor het A2-rijbewijs, heb je de keus om even te wachten. Wat is het beste om te doen? Aan jou de keus. Er zijn best leuke 125cc motoren, maar het blijven natuurlijk opgevoerde brommers. Wellicht is het beter om door te sparen tot je 20 bent, maar een die-hard motorrijder begint gewoon met A1. Ga je voor A1? Koop dan een vloeistofgekoelde 125cc 4-takt motor. Ga niet voor minder. Je hebt dan 10 a 11kW vermogen en daarmee kan je de snelweg op. Met minder vermogen is in mijn ogen levensgevaarlijk. Wil je alleen in de stad rondjes rijden, dan maakt het vermogen niet uit.

35kW Met het 35kW / A2-rijbewijs mag een motorrijder rijden op een motor met maximaal 35kW vermogen, waarbij in acht genomen moet worden dat naast dit vermogen, het vermogen per kilo minder dan 0,20kW moet zijn. Een motor van 175kg en 35kW voldoet hier precies aan (35kW:0,2kW/kg=175kg). Is de motor geknepen naar 35kW, dan mag de motor origineel niet meer dan het dubbele vermogen hebben (70kW). Stel dat je een 55kW motor knijpt naar 35kW, dan mag dit natuurlijk wel, het gaat er om dat een motor niet meer dan 70kW vermogen mag hebben, voor je deze terug zet naar 35kW. Sinds 31 december 2013 is het mogelijk om direct in te stromen voor het A2-rijbewijs als je 20 jaar bent, om op deze manier het A1-rijbewijs over te slaan. Na 2 jaar met het A2-rijbewijs te hebben gereden, kan men via een praktijkexamen uiteindelijk het volledige rijbewijs krijgen en daarbij de zwaarste motoren besturen.

LeeftijdInfo  18 t/m 19 jaar Minimum leeftijd 18 jaar (lessen op je 17e, max 125cc, 11kW en 0,1kW/kg. Elektrische motoren mogen met A1 bestuurd worden. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben.  20 t/m 23 jaarMinimum leeftijd 20 jaar of minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A1 – Sinds 31 december 2013 directe instroom (leeftijd 20 jaar). Als doorstromer met al 2 jaar het A1-rijbewijs in bezit, doe je een gecombineerd AVB/AVD-examen, een theorie-examen is dan niet nodig.  22-24 jaarMinimum leeftijd 22 jaar EN minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A2. Als doorstromer met al 2 jaar het A2-rijbewijs in bezit, doe je een gecombineerd AVB/AVD-examen, een theorie-examen is dan niet nodig. Rechtstreeks halen? 24 jaar of ouder. Je hebt dan een los AVB-, los AVD- en los theorie-examen, voor je de eigenaar bent van het roze pasje. Het is mogelijk als je het A1-rijbewijs haalt en daar op blijft rijden tot je 24e, om dan direct voor het onbeperkte rijbewijs te gaan en A2 over te slaan, echter moet je dan opnieuw AVB, AVD en theorie doen, omdat ze je dan zien als ‘beginner’ in plaats van ‘doorstromer’, je hebt namelijk A2 nodig om door te kunnen stromen.   A2 (35kW)A (onbeperkt)

Vermogen op achterwiel of krukas? Er staat niet in de wet of het vermogen op het achterwiel of op de krukas maximaal 11/35kW mag zijn. Als je de motor met een eigen methode wilt knijpen en met een uitdraai wilt rijden (dit is voor de motoren zonder 2e of 3e typegoedkeuring), dan is het natuurlijk mooi als je het geknepen vermogen op het achterwiel kan krijgen. Scheelt je toch weer een paar pk, aangezien er ongeveer 10% vermogen verloren gaat over een ketting. Individueel Keuren Speciaal (IKS) voor 35kW-motoren Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal), motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. De motor krijgt dan een unieke keuring voor dat kenteken, waarbij de motor dan 35kW op kenteken krijgt. Hierdoor krijg je bij een staande houding door de politie geen gezeur dat je op een motor aan het rijden bent, waar je geen rijbewijs voor hebt. Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten; 1 Voor 35kW restrictie: Maximaal origineel motorvermogen 70kW = 95pk 2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem), de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen. 3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd. Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. De kosten zijn per 2013 € 447,05. Dit kan hoger worden als er aanvullende beoordelingen nodig zijn. Voor meer informatie over IKS kan er contact op worden genomen met de RDW afdeling IKS op telefoonnummer 079-345 83 02. De meeste verzekeraars accepteren geen 35kW-uitdraai. Hiervoor moet het vermogen echt op het kentekendeel (of de kentekencard) staan. Ook al kan je via een IKS-keuring een motor toch op 35kW zetten, raden wij dit toch af. Je doet erg veel moeite om 2 jaar op een motor te rijden, die je niet eens vol vermogen kan rijden. Beter koop je voor die 2 jaar een motor die standaard geschikt is voor 35kW of door de fabrikant is geknepen. Hiermee loop je niet het risico om problemen te krijgen met justitie of je verzekeraar. Na 2 jaar koop je gewoon die droommotor, welke je eigenlijk terug zou willen zetten naar 35kW.

KTM 11kw

KTM 11kw

35kw KTM35kw  

MotorClubZandvoort.nl, DE motorclub voor Haarlem, Zandvoort en omgeving! Gezellige ritten, geen snelwegen, niet racen! Meld je aan en rij een keer met ons mee! In tegenstelling tot andere motorclubs zijn wij puur recreatief. Wij hebben niks te doen met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Wij willen leuke ritten maken. Vul het contact formulier in en rij mee!